Så händer det igen. Jag har skrivit till tre på natten och strax före åtta på morgonen ringer telefonen.
När jag svarar läggs luren på.
Jag ringer upp och får en av de där fullkomligt odrägliga automatmeddelandena i örat. En ljuv röst förklarar att jag har blivit uppringd av Silentium och att de …
Jag jagar rätt på de där tomtarna som – precis som vanligt – gör allt för att dölja sina ingående nummer. I mitt mejl är jag väldigt tydlig (årets modeord) när det gäller vad jag tycker om att bli uppringd
a) av telefonförsäljare överhuvudtaget
b) före åtta på morgonen och
c) av någon som vill tjafsa om något jag redan köpt (i det här fallet ett Teliaabonnemang)
Det finns två i sammanhanget lika intressanta som svårbegripliga saker:
1) Varför döper man ett callcenter – där alla babblar oavbrutet hela dagarna – till Silentium? Hur tänkte de?
2) Varför vill Telia avsluta en drygt trettioårig affärsrelation genom att betala för att låta olika skepnader trakassera mig per telefon vecka efter vecka? Vi har ett avtal – de låter mig ringa och jag betalar pengar. Jag håller min del. Om de håller sin är jag kvar hos dem.
Om de trakasserar mig kan de dra åt helvete.
Så här tjusigt svarar Silentiums informationsansvarige Per Stolt:
”Hej Dag,
Vi har sökt Öhrlund Media på uppdrag av Telia gällande behovsanpassad TM
(BTM) som skall hantera både nyförsäljning och lojalisering utifrån kundens
behov.
Vi har idag 2012-02-07 lagt in era nummer 070 – XXX XX XX i vårt interna spärrregister och kommer inte att söka er på dessa under 3-årsperioden t o m 2015-02-06.
Jfr gärna reglerna för spärregistret NIX-telefon (www.nix.nu). Det kan dock ta 1
dygn innan denna spärr fungerar fullt ut. Vi följer de branschetiska regler och lagar som skall efterlevas av medlemmarna i Sveriges Callcenterförening www.sccf.se.
Vi kommer senare i god tid före utgången av perioden ovan att skicka er ett brev med svarstalong för att påminna om att dessa nummer kommer att tas bort ur vårt interna spärregister. Men ni kan på svarstalongen givetvis också ange att ni vill vara kvar i spärregistret.”
Vänta lite! Det här förväntas jag alltså känna något slags tacksamhet för – att de tänker vänta i tre år innan de trakasserar mig igen.
Jag rörs till tårar.
Och: ”behovsanpassad TM (BTM) som skall hantera både nyförsäljning och lojalisering utifrån kundens behov.”
Lojalisering. Kundens behov.
Kom igen. Mitt enda behov är att få vara ifred från telefonförsäljare. Men om jag kunde få betalt för att formulera sånt där dravel skulle lyckan vara gjord. Och om Telia – eller Silentium – visste ett smack om mina behov skulle de låta mig vara ifred.
För alltid.
Man behöver inte googla länge för att finna andra magsura kommentarer om Silentium och deras verksamhet. Till saken hör också att Silentiums Rolf Lindqvist skriftligen lovat mig att någon ansvarig från Telia ska höra av sig.
Naturligtvis har det inte hänt.
Dessvärre är Silentium långt ifrån ensamma. I går ringde ytterligare en tomte som på Telias uppdrag ville förstöra en del av min tillvaro. Jag nöjde mig med att snällt koppla ner samtalet.
Nästa gång det ringer en liknande kör jag en ny, inte lika behaglig taktik.
Om du har synpunkter på telefonförsäljare, så hör av dig. Men till de som käckt kommer att prata om NIX-registret vill jag redan nu fråga:
Varför är det MIN skyldighet att skydda mig mot folk som tränger sig in i mitt liv?