Telefonen ringer före 09.00.Toppen, om det inte vore så att man på grund av arbete – eller i det här fallet smärtor – inte kunnat somna förrän 04.00. Men det skiter de i, de som äger, arbetar med och för Dialect.
Omtumlad reser jag mig ur sängen för att svara och naturligtvis bryts samtalet när jag gör det. För att det är en del av affärsidén. Jag ska se ett nummer jag inte känner igen, ringa upp för att få höra en inspelad röst som berättar att Dialect har ringt upp mig för att prata om mitt telefonabonnemang.
Vilket de ska ge fan i. Vilket de inte förstår. Av en rad olika skäl där intelligensbrist i kombination med desperation och fnaskande (Dialect fnaskar för Telia som inte själva orkar trakassera alla sina kunder utan hyr in obskyra bolag för att göra det åt dem) är några.
Låt mig göra saken kort och klar: Jag har ett telefonabonnemang hos en operatör. Jag har fullgjort min del av avtalet genom att betala överenskomna avgifter. Jag ringer inte hem till Telias vd före nio på morgonen – faktum är att jag inte ringer alls. Jag är tillräckligt stor pojke för att själv bestämma a) vilken operatör jag vill ha och b) om jag vill förlänga abonnemanget och c) att jag i mitt vuxna liv inte vill bli uppringd av digitala kackerlackor före 09.00 på morgonen. Eller – inte alls, faktiskt.
De här människorna – Dialects ägare och marknadsmänniskor och säljare, de förstår verkligen inte. De tror att de har en affärsidé. De förstår inte begrepp som respekt. De tror att de har något slags rätt att tränga in i människors privatliv och jaga dem med ”erbjudanden”. För att de har varit på kick-off och druckit gratissprit och lyssnat på någon konsult som ljugit dem fulla av skit. Ett olyckligt val.
De har fel så inihelvete och de ska till varje pris bekämpas med vartenda insektsmedel vi kan ta till, tills de med skämskuddar över ansiktet backar och går hem. Ty jag ringer inte och jagar dem i deras hem när de sover. Det gör inte heller du. Av den enkla anledningen att man inte uppför sig så i en civiliserad värld.
Men Dialects värld är inte civiliserad. Den handlar om girighet och en osund kåthet. Den handlar om att det inte räcker att ha butiker, 700 anställda och omsätta en miljard (!) kronor. För att mycket vill ha mer.
När jag i dag åter blivit trakasserad av dessa digitala kackerlackor, skickade jag naturligtvis mail till både Dialects nuvarande vd Firas Mohamad och marknads-och informationschefen Victoria Preger. Mohamad svarade inte. Naturligtvis vore det under hans värdighet. Preger svarade så småningom med:
”Hej, jag beklagar verkligen detta! Jag har idag stängt av dig från våra ringlistor och vi kommer inte ringa dig igen. Mvh victoria”
Detta är ju naturligtvis en gudförbannad lögn, ty att bli av med Dialect är svårare än att bekämpa cancer eller aids. För knappt ett år sedan svarade Mats Kraitsik Kalvik, dåvarande Dialect-VD och i toppen på de svenska it-människornas lönelista med 19,2 miljoner (!) i inkomst, så här på mitt klagomail:
”Jag förstår överhuvudtaget inte oförskämdheten i mitt mail då jag inte är oförskämd. Däremot tycker jag du ska läsa ditt eget mail som är adresserat till mig som du aldrig varit i kontakt med, hur får man egentligen uppföra sig? Har jag totalt missförstått fakta i det du framfört, att vi ringt dig 08.30 en morgon och det föranleder ditt agerande? Vi kommer aldrig mer att ringa dig, det hade räckt att du framförde det, lev som du själv lär att vi ska göra; ” Försök nu bara visa ett uns av respekt och normalt tänkande. /Mats”
Han blev kränkt, stackars Kalvik, för att jag beklagade mig över hans trakasserier. ”Vi kommer aldrig mer att ringa dig”, skrev Kalvik. Han ljög, bevisligen. Och den dag han och hans anhang inte längre tvingar unga säljare att störa människor i deras liv och hem, har han inte längre några 19 miljoner om året att tugga i sig.
En stor del av skulden till det som sker när både min och din vardag förpestas, bärs naturligtvis av – i mitt fall – Telia. I ditt fall av din operatör.
De här människorna har grovt missförstått något. De inbillar sig a) att du är idiot och b) måste jagas och trakasseras för att förstå ditt eget bästa. De är inte ett dugg intresserade av att c) visa dig någon form av respekt vare sig som människa eller kund utan anser att du d) bör svälja deras ”information” och ”erbjudanden” oavsett vilken tid på dygnet dessa serveras, och hur.
I ett amerikanskt företag, där man med stor ödmjukhet och kunskap odlar konsten kapitalism, hade de här kretinerna fått sparken på mindre än tio minuter. För att man i kapitalismens förlovade land har förstått att a) respekt är viktigt och b) att kunden alltid har rätt och att c) det är hyggligt osmart att få kunden att framstå som en idiot.
Allt detta har dock inte riktigt gått fram till vare sig Kalvik eller hans gelikar, som hittills klarat sig fram på ren jävla tur.
Jag har haft mycket långa maildiskussioner om det här med Telias Hans G. Larsson, som ofta blir ledsen för att jag skäller på honom. Så sent som i december 2012 gav han uttryck för följande åsikter: ”Hej! Det är ju i och för sig per definition inte förbjudet att ringa något nummer i Sverige eftersom vi har ett öppet telenät. Undantag är privatkunder som är anslutna till NIX-registret. MEN, jag förstår, lika
lite som du, varför de här bolagen envisas med att ringa dig som
uppenbarligen inte är intresserad av dessa samtal. Det är, som jag skrev
nedan, kontraproduktivt. Jag förstår mer än väl att du inte vill ha dessa
samtal och beklagar att alla inte känner empati eller moral kring det här.
Det är inte relevant att hänvisa till någon legal rätt! Vänliga hälsningar, Hans G . Larsson”
Hans G Larsson förstår lika lite som de digitala kackerlackorna på Dialect. Alla tror de att det är den legala rätten som gör det till en bra idé att börja trakassera tänkande individer 08.30 på morgonen.
Om deras föräldrar hade givit dem ett uns uppfostran, hade de förstått det grundläggande felet. Men så är det dessvärre inte. Larsson, Kalvik och alla de andra som trakasserar dig, mig och våra vänner, gör det glatt med lagen i ryggen. Det är legalt inget som hindrar dem.
Tragiskt nog är det förmodligen så. Men till detta kommer något moraliskt, etiskt och enkelt sunt som talar emot kackerlackornas agerande. Att de inte förstår är inte skäl till att vi ska lägga insektsmedlen åt sidan.
Jag köper inte för en sekund det magra argumentet att Kalvik, Firas Mohamad, Victoria Preger och alla de andra som i brist på skämskuddar står upp för det här svineriet, lyckas lura svenska arbetslösa ungdomar att lyfta luren och trakassera hyggligt folk. De svenska ungdomarna får helt enkelt lära sig vilka som är bad guys och good guys. Och de behöver bara se sig om på kontoret.
Låt oss tillsammans slåss mot de här människorna tills de lär sig de mest grundläggande formerna av respekt. Och eftersom de inte lär sig av argumentation finns det bara ett sätt kvar – smärta. Ta reda på Kalviks, Mohamads och Pregers mobil- och hemnummer. Ring dem dygnet runt och kom med fantastiska erbjudanden tills de faller ihop som gråtande högar.
Sedan startar vi om hela försäljningsorganisationen. Med grundläggande respekt, ett vettigt bemötande och genom att – precis som alltid förr – invänta kunder som är nyfikna på vad vi har att erbjuda.
Inte genom att med våld och ny teknik ta oss in i deras hem.
Du som läser det här flinar kanske. Kalvik, Mohamad och Preger skrattar ihjäl sig. För att de inte förstår.
Jag vet att ni är många tusen som läser det här och det är jag tacksam för. Att ni berättar för ytterligare många tusen. Att det leder till att Telia, Dialect och andra förlorar miljoner. Kanske resulterar det att Kalvik en vacker dag ligger sömnlös för att lönen sjunkit från 19 till 11 miljoner.
Hemska tanke, eller hur? ;o)
Här ser du hur se ser ut, de som försöker tjäna pengar på att jaga dig:
http://dialect.se/sida/styrelse-och-ledning
Och Kalvik – tja, skulle du köpa en begagnad Opel av den här killen?