Gästbloggerskan Arga Katten (1): Det är slut mellan oss, Telia!

Jag har tidigare då och då låtit noggrant utvalda människor gästblogga här.

Nu är det min frus tur. Under den underbara pseudonymen ”Arga Katten” framför hon åsikter, denna gång om det så förfärliga Telia. Huka er, Teliamänniskor.

Arga Katten: Det är slut mellan oss, Telia!

 

”Med fast telefoni från Telia ringer du utan avbrott och störningar från din hemtelefon.”

En vacker lögn.
”Om du har larm, bredband via telejacket eller liknande tjänster kopplade till ditt fasta abonnemang är det viktigt att kontrollera att dessa tjänster fungerar om du säger upp ditt fasta abonnemang.”
Tack, Telia. Det är 2018 nu. Larmbolaget klarar sig utan er.

”STÖRNINGSFRITT
Vi övervakar nätet dygnet runt för att upptäcka och förebygga fel. Vi har till och med två separata nät så att trafiken kan kopplas om ifall det skulle behövas. 99,75 av alla samtal kommer fram utan avbrott eller störningar.”

En vacker lögn till.

Telia är helt i klass med ett politiskt parti i valtider – med parollen ”Åh, vad vi är bäst!  Välj oss. Vi håller vad vi lovar.”

Eller – inte.

Vi har bott på samma adress i tjugoåtta år, i ett vanligt villaområde i en förort norr om Stockholm. Från början hade vi tre fasta telefonlinjer hos Televerket, som det hette på den tiden när någon brydde sig om något: en företagstelefon, en privat och en fax, kopplade till Telia.

De första åren var  det undantag när telefonerna funkade. Framförallt om det hade regnat så var det katastrof. När vi klagat över de skyhöga räkningarna och dåliga linjerna överraskades vi en morgon av att ett gäng tvångskommenderade, vapenvägrande värnpliktiga på Televerkets order var i full gång med att såga ner ett träd i vår trädgård, utan att ha förvarnat oss. Vi skulle just äta frukost med våra barn när vi hörde ljudet av en motorsåg. Min man for ut och frågade vad de höll på med. Trädets grenar hängde över deras ledningar så de måste bort, sa en av valparna (hur mycket det verkligen hade med Televerkets kexiga ledningar är mera oklart). Vi pratar om ett fint gammalt träd som stått där långt före telestolparnas uppkomst.

Självfallet hindrade vi valparna från att slutföra sitt uppdrag, istället fick de hoppa in i sina fula lilla televerksbil och ge sig iväg.  Med hjälp av vår advokat skrev min man ett väldigt argt brev till Televerket.

Det brevväxlades ett tag. Televerket fick sedermera krypa till korset, be om ursäkt och betala oss en slant i skadestånd – För så gör man inte Televerket!

Eländet fortsatte. Många gånger bröts linjen mitt i ett samtal. På den tiden samtalade vi med kunder över hela världen och det kändes dumt att ringa upp, igen och igen då samtalet brutits, man skulle kunna tro att vi ringde från ett U-land. Däremot krävde Televerket att räkningarna skulle betalas i tid – utan avdrag.

Inget blev bättre.

Vi har hela tiden hoppats på att det skulle bli bättre med tiden och med ny teknik – men tyvärr inte. Snart var det omodernt att faxa då datorerna tagit över, så abonnemanget för linje tre sades upp.

Vi bor på en väg där telefonledningarna 2018 fortfarande hänger i luften mellan stolpar. Telia gräver inte ner ledningarna för att de hoppas att kommunens energibolag ska gräva upp gatan. Energibolaget hoppas att Telia ska göra det.

Töntarnas kamp.

1994 fick jag min första mobiltelefon (en tegelsten) men har trots ny och modernare teknik genom åren aldrig känt mig bekväm med att prata i mobiltelefon. Jag tycker att jag hör dåligt, det känns inte riktigt som en ”lur” och jag gillar inte strålningen från mobiltelefoner – jo, de strålar, även nya moderna. Jag fick demonstrera och till sist överbevisa en av de högre cheferna på ett av de ledande mobilföretagen i landet som inte trodde att det var så.
Efter en stund känner jag hur det hettar i öronen när jag pratar i mobilen. Det finns mycket forskning som varnar för att använda mobiler för mycket och bära mobilen närmast kroppen och själv skulle jag inte komma på tanken.

Plötsligt hade alla mobiltelefon, våra kunder mailade från andra länder och nästan ingen ringde på våra fasta telefoner längre. Vi tyckte att det kunde räcka med en fast telefon då hela familjen hade mobiltelefoner.

Fler och fler runt oss valde bort den fasta telefonen. Men vi stod på oss med motiveringen att det känns bättre att ringa längre samtal i fast lur samt att larmet var kopplat till den fasta telefonen. Priset var dock på tok för högt i förhållandet till hur mycket vi använder den. Efter en två månader lång resa i somras kom vi till Sverige i slutet av juli. Alla var trötta, ingen hade ens tid eller ork att ringa några samtal de första dagarna. Och de flesta som vill oss något ringer på mobilen.

Men en dag skulle jag ringa ett samtal på den fasta telefonen, men den fungerade inte. Jag kollade om någon lur låg av, om någon sladdlös var urladdad och men kollade också de gamla hederliga med sladd – men allt var tyst!

Hur länge hade det varit så?  Grannarnas fasta telefoner fungerade och de hade inte haft några problem. Jag försökte ringa och felanmäla den fasta telefonen med min mobiltelefon – men det var sjuttiofem i kön före mig!  Jag lyssnade en stund men orkade inte sitta och vänta i timmar. Så jag gjorde en felsökning via Telias hemsida.

En stund senare poppade följande sms-meddelande upp:

Avisering!
Hej vi har tagit emot din felanmälan med referensnummer
xxxxxxxxx och ärendet lämnas nu över till våra tekniker.

Hälsningar

Telia

Sekunderna efter kom ytterligare ett sms:

Avisering!

Din felanmälan med referensnummer xxxxxxxx kan ta längre tid att åtgärda än beräknat, eftersom det verkar bero på ett större fel i nätet. Om du tidigare har fått besked om att du behöver vara hemma för att ta emot tekniker vid en viss tidpunkt så behövs inte detta längre. Du får besked via sms så snart felet är åtgärdat.

Hälsningar Telia

Intressant!

Det måste ha gått på en tiondels sekund att meddela teknikerna och få vidare information med tanke på att båda sms:en kom inom en minut. Det gick dessutom inte att svara på deras sms.

När ytterligare tre dygn gått utan en fungerande telefon och utan besked på när det hela skulle vara åtgärdat gjorde jag ännu en anmälan. Då poppade följande meddelande upp på skärmen:

ARBETE PÅGÅR

Ditt abonnemang är redan felanmält och vi arbetar med att lösa problemet. Beräknad klartid är 2018-08-24 00:00

Jag såg framför mig ett gäng svettiga telegubbar som, långt nere i en geggig grop, i flera dygn kämpat med att få ihop sladdarna till just min telefon. I mörker och solsken, i regn och blåst. De måste vara hungriga, törstiga och ha stor längtan till en dusch och att äntligen får komma hem i en varm säng. Hur många timmar hade de lidit i den geggiga gropen?

Beräknad klartid – hur kan man beräkna det? Jag fick inte ihop det och började bli mer än irriterad. Jag slog en signal till Telia och tro det eller ej men det var bara nio före (!), så jag väntade.

”Hej, det är Erika vad kan jag hjälpa till med?”

Erika hade uppenbarligen inget efternamn och hade lärt sig att svara på alla frågor oavsett om det var rätt eller fel. När jag ifrågasatte varför det skulle ta mer än en vecka att laga en telefonledning och varför bara vi i närområdet drabbats och om hon visste vad felet var och hur länge detta hade pågått så skyllde hon på åskan. För åska hade det varit runt i hela landet. Och det kunde ta tid för teknikerna hade så mycket att göra.

Jag förklarade för henna att vi bor i en förort till Stockholm och oavsett om det hade åskat i hela Sverige och slagit ut hela nätet så hade jag inte hört ett ljud om det. Dessutom förklarade jag att vi inte var villiga att betala för en telefon som inte fungerade. Då var hon snabb och gav mig en webbadress så att jag skulle göra jobbet att fylla i de datum som vi inte haft telefon, trots att hon hade alla uppgifter. Men jag skulle maila ekonomiavdelningen och be om reducering. Be? Komiker!

Jag är allergisk mot dumhet så jag orkade inte prata med Erika längre utan kopplade ner samtalet. En stund senare ringde Erika upp mig och bad om ursäkt att samtalet brutits.

”Nej, det gjorde det inte”, sa jag. ”Jag har inget ut av att prata med dig. Det är jag som är kund här och det är min telefon som inte fungerar och ni bryr er inte.”

På natten till lördag den 25 skulle felat vara åtgärdat. Men telefonen fungerade inte. Telegubbar jobbar kanske inte på helger så jag lyfte inte luren de följande dagarna. På tisdag morgon, två veckor efter att vi felanmält telefonen fungerade inte trots att vi fått det beräknat till mitt i natten mellan lördag och söndag. Jag ringde Telias kundtjänst kl och efter en lång väntan svarade Peter Wahlström – en man med efternamn, Jippie!

Peter fick inte en syl i vädret förrän jag talat om hur missnöjd jag var med våra förbindelser. Han ville kolla lite information och bad mig vänta. När han kom tillbaka frågade han efter min adress!

”Det står i er dator. Samma som de tidigare tjugoåtta åren!”

När jag påpekat att jag fått besked om att felet skulle vara åtgärdat fyra dygn tidigare svarade Peter:

”Det är bara en rekommendation.”

Det lät som ett skämt. Jag upplyste telepojken om att vi har ett företag, ett larm kopplat till numret och att vi betalar alla räkningar i tid. Peter ursäktade sig då en gång till med att han ville koppla ifrån mig och kontakta teknikerna. Efter 22 minuter gav jag upp och lade på.

Peter ringde upp igen.

”Oj då det bröts visst…?”
”Nej, jag lade på luren! Jag har inte tid att sitta i telefon hela dagen och vänta på besked som Telia inte håller.”

Peter svarade:

”Jag kan koppla dig till ekonomiavdelningen.”

”Va??”

”För då kan du ändra ditt privatabonnemang till ett företagsabonnemang. blir du prioriterad.”

”Du menar alltså att ni struntar i privatkunder men om jag betalar mer så kan jag få en fungerande telefon fortare?”

”Det är ett antagande du får göra”, svarade Teliagossen.

Då lade jag på luren. För sista gången.

Tack för de här åren, Telia. Rykten i affärsvärlden säger att er hälsa är vacklande och jag förstår varför. Därför några tips som kanske kan sakta ner dödsprocessen:

*Sälj tjänster som fungerar.

*Laga det som är trasigt. På utlovad tid.

*Inse att tiden då små pippisar ville kittla fötterna på teleledningar, är förbi. Prova hink, spade och fiber, ok?

*Svara i telefon när man ringer!

*Försök inte blåsa en redan lurad kund på ännu mer.

Svårt att förstå? Nästa gång kunde jag ha skrivit långsammare.

Men det blir ingen nästa gång.

Och nej, ni kan inte ragga nya kunder ens på Tinder. De kommer att swipa bort er.

Tough shit.

Kommentera gärna blogginlägget här:

https://www.facebook.com/carina.cefaohrlund