Silentium! Konsten att vara obegriplig …

Så händer det igen. Jag har skrivit till tre på natten och strax före åtta på morgonen ringer telefonen.

När jag svarar läggs luren på.

Jag ringer upp och får en av de där fullkomligt odrägliga automatmeddelandena i örat. En ljuv röst förklarar att jag har blivit uppringd av Silentium och att de …

Jag jagar rätt på de där tomtarna som – precis som vanligt – gör allt för att dölja sina ingående nummer. I mitt mejl är jag väldigt tydlig (årets modeord) när det gäller vad jag tycker om att bli uppringd

a) av telefonförsäljare överhuvudtaget

b) före åtta på morgonen och

c) av någon som vill tjafsa om något jag redan köpt (i det här fallet ett Teliaabonnemang)

Det finns två i sammanhanget lika intressanta som svårbegripliga saker:

1) Varför döper man ett callcenter – där alla babblar oavbrutet hela dagarna – till Silentium? Hur tänkte de?

2) Varför vill Telia avsluta en drygt trettioårig affärsrelation genom att betala för att låta olika skepnader trakassera mig per telefon vecka efter vecka? Vi har ett avtal – de låter mig ringa och jag betalar pengar. Jag håller min del. Om de håller sin är jag kvar hos dem.

Om de trakasserar mig kan de dra åt helvete.

Så här tjusigt svarar Silentiums informationsansvarige Per Stolt:

”Hej Dag,

Vi har sökt Öhrlund Media på uppdrag av Telia gällande behovsanpassad TM
(BTM) som skall hantera både nyförsäljning och lojalisering utifrån kundens
behov.
Vi har idag 2012-02-07 lagt in era nummer 070 – XXX XX XX i vårt interna spärrregister och kommer inte att söka er på dessa under 3-årsperioden t o m 2015-02-06.

Jfr gärna reglerna för spärregistret NIX-telefon (www.nix.nu).  Det kan dock ta 1
dygn innan denna spärr fungerar fullt ut. Vi följer de branschetiska regler och lagar som skall efterlevas av medlemmarna i Sveriges Callcenterförening  www.sccf.se.

 Vi kommer senare i god tid före utgången av perioden ovan att skicka er ett brev med svarstalong för att påminna om att dessa nummer kommer att tas bort ur vårt interna spärregister. Men ni kan på svarstalongen givetvis också ange att ni vill vara kvar i spärregistret.”

Vänta lite! Det här förväntas jag alltså känna något slags tacksamhet för – att de tänker vänta i tre år innan de trakasserar mig igen.

Jag rörs till tårar.

Och: ”behovsanpassad TM (BTM) som skall hantera både nyförsäljning och lojalisering utifrån kundens behov.”

Lojalisering. Kundens behov.

Kom igen. Mitt enda behov är att få vara ifred från telefonförsäljare. Men om jag kunde få betalt för att formulera sånt där dravel skulle lyckan vara gjord. Och om Telia – eller Silentium – visste ett smack om mina behov skulle de låta mig vara ifred.

För alltid.

Man behöver inte googla länge för att finna andra magsura kommentarer om Silentium och deras verksamhet. Till saken hör också att Silentiums Rolf Lindqvist skriftligen lovat mig att någon ansvarig från Telia ska höra av sig.

Naturligtvis har det inte hänt.

Dessvärre är Silentium långt ifrån ensamma. I går ringde ytterligare en tomte som på Telias uppdrag ville förstöra en del av min tillvaro. Jag nöjde mig med att snällt koppla ner samtalet.

Nästa gång det ringer en liknande kör jag en ny, inte lika behaglig taktik.

Om du har synpunkter på telefonförsäljare, så hör av dig. Men till de som käckt kommer att prata om NIX-registret vill jag redan nu fråga:

Varför är det MIN skyldighet att skydda mig mot folk som tränger sig in i mitt liv?

4 svar på ”Silentium! Konsten att vara obegriplig …

  1. Lojalisera? Jag fick faktiskt slå upp ordet. ”Att lojalisera en samarbetspartner: öka kraven utan att det märks”. Nytt ord att välja i floskerlådan uppenbarligen. Och hur svårt kan det vara – det enda krav vi betalande kunder har är att SLIPPA bli lojaliserade. Vill jag ha en tjänst jag tror att jag behöver, ber jag om den, själv.

    Skaffade nytt fast nummer förra året, det ringde oavbrutet, men inte min familj eller vänner utan lojaliseringsföretag som inte förstod varför jag inte hade behov av gratis rakhyvlar, strumpor i brevlådan varje månad och dylikt. Du får göra som jag – jag drog igång samtalet och beklagade mig över hur ensam jag är, att jag måste gå omkring med gladpack och aluminiumfolie över huvudet för att inte bli hijackad av Aliens o.s.v.. Det tog ett tag – sedan blev telefonen helt tyst. Jag tror de spärrade mig utan att jag behövde be om det. Fast så ska det verkligen inte behöva vara… På dem bara – på dem!

  2. För min del motar jag ”Olle” i grind så snart de ringer genom att klart och tydligt påtala att: Det finns INGET ni kan erbjuda mig som jag skulle vara intresserad av för är jag intresserad av något så skaffar jag mig det och har således detta hemma redan! Sedan lägger jag helt sonika på luren och peppar, peppar har de hittills inte ringt upp igen.

    Men detta löser ju inte problemet med att de ringer upp under idiotiska tider på dygnet. Min man som arbetar 7-16 söker de till 99,9% av gångerna under just denna tiden på dygnet och varje gång svarar jag att han faktiskt ARBETAR på dagarna, vilket tyvärr inte verkar gå att lägga in i deras dator utan de försöker igen en annan dag mellan 7-16…….
    Kan man inte anmäla dem för trakaserier!!!

    • Det hade jag också förut. Det hjälpte inte ett smack eftersom Telia sålde ut hela nummerserier till säljföretagen, och mitt låg i mitten. Fint – när man har betalat extra för att ha skyddat nummer!

Kommentarer är stängda.