Telia fakturerat!

För er som följt mitt alldeles nyss påbörjade krig mot Telia och dess trakasserier mot trogna kunder (och till er som ställde frågan på bokhandlardagarna i Stenungsund nyligen) har jag glädjande nyheter:

Jag har nyss fakturerat Telia för de trakasserande samtal som kom efter att Telias Kundtjänsts Maria Dahlin per mail garanterat mig att jag aldrig någonsin mer skulle bli uppringd av någon av deras säljare.

Hon hade knappt lagt på luren förrän det kom nya idiotsamtal från företag med de föga fantasifulla namnen Telesol och Involvment (herregud, vem kan komma på ett så sanslöst idiotiskt företagsnamn?!).

Jag förstår fortfarande inte varför Telia gör sitt bästa för att bli av med sina trogna kunder, som regelbundet betalat räkningar i tid sedan decennier. Affärsidén förefaller tämligen norsk och några svar av Maria Dahlins chef lär jag inte få trots påstötningar. När jag krävde att hennes chef skulle ringa upp mig kom det tragikomiska svaret:

”Jag och min chef pratade om det här och kom fram till att det var bättre att jag ringde, eftersom han inte har någon kunskap om verksamheten.”

Att en chef inte har någon kunskap om verksamheten har jag varit med om förr, och det är lika tragiskt varje gång. Men att det sker öppet i ett företag som är alldeles beroende av varje småkund – och att man berättar det öppet – har jag aldrig tidigare upplevt. Lycka till med det, Telia.

Nu blir det spännande att se vad som händer. Om Telia är smarta betalar de min faktura, vilken utgör rena reapriset för den tidsspillan jag haft på grund av deras telefontrakasserier de senaste åren. Om de är mindre smarta men tror att de är det, bestrider de. Då blir det Kronofogden och Telia har dessutom köpt sig ett verbalt krig de aldrig någonsin kan vinna, och som kommer att kosta dem tiotusentals eller hundratusentals kronor i längden.

Någon som vill gissa? :o)

10 svar på ”Telia fakturerat!

  1. Vilken otroligt smart idé! Jag önskar att jag hade kommit på den. Då hade jag fakturerat dem för de två arbetsdagar det kostade mig när de för ett par år sedan uppgraderade nätet i Göteborg. Plötsligt slutade alla mobiler med gamla sim-kort att fungera. Det vill säga alla sim-kort till trogna kunder som inte bytt operatör vartannat år.

    Telia var dessutom helt omöjliga att kontakta (med obrukbar telefon) och envisades med att det var jag som ändrat inställningarna i mobilen (http://www.tomatsallad.nu/nej-telia-jag-har-inte-fel-installning/)

    Fakturera dem för tidsspillan är en mycket bra idé. Synd man inte kan fakturera dem för inkompetens också….

    • En inkompetensfaktura skulle bli bisarrt hög, men jag kan inte se varför de inte ska ta sitt ansvar när de inte håller sin del av avtalet. När de – utan att fråga – sågade sönder ett träd i min trädgård och mina tre linjer bröts, körde jag både fakturering och stämningsansökan. Det funkade bra…

    • Futtiga fem tusen. Skulle jag ha fakturerat för alla som ringt mig under de senaste åren så pratar vi sexsiffriga belopp.Lätt.

  2. Heja Dag!!!

    Nu har de skitit i det blå skåpet 🙂 Och helt klart bråkat med fel person!

    Väntar med spänning på fortsättningen….

  3. Hej Dag,

    Tycker detta är otroligt pinsamt och dåligt av dig att du hänger ut en ANSTÄLLD på Telia som FÖRSÖKER göra sitt jobb. Vad tycker du att den infon om hennes namn skall ge oss läsare? Hur ska vi läsare ställa oss till den? Hur tror du att hon känner sig om hon får se detta? Uthängd inför alla dina läsare?! Man får i alla fall utgå att hon sätter dig som kund i fokus och försöker hjälpa dig så bra det bara går!?
    Sedan har jag ju också svårt att tro att Telia kommer att betala räkningen då ni inte ingått avtal med varandra. Kan till och med tänka mig att de kan göra en anmälan ang. ”försök till bedrägeri” eller vad sådana här bluffakturor kallas!

    Men jag skall inte bara spy galla över dig för detta otroligt omogna beteeende. Jag vill även passa på att tacka för många helt otroliga böcker! Främst ”En nästan vanlig man” Det är den bästa bok jag någonsin lyssnat på! Sauk är lysande på att förmedla bokens känslor. Man känner Siljverbjälkes vidriga närvaro i rummet…

    Tack.
    (Ber om ursäkt för ev stavfel och liknande, jag har dyslexi)

    MVH
    Stefan

  4. Hej Stefan!
    1) Jag har den största respekt för din dyslexi och har skrivit ett antal böcker för människor som har nedsatt läs- och eller skrivförmåga (LL-böcker).
    2) Alla har vi olika åsikter vilket tack och lov är tillåtet. I det här fallet är det så patetiskt att den anställdes chef skickade fram henne som boxboll vilket förstås är vidrigt. Men jag är lik förbannat less på att människor ska slippa ta sitt ansvar, så om det nu är hon som frontar för Telia, så är det så.
    Faktureringen är helt i sin ordning. Betalar de inte så följer jag bara gängse norm och skickar ärendet till Kronofogden.
    Bestrider de, så har de i alla fall fått betala sina tvåtusenkronorsadvokater för ett par timmars jobb, vilket känns glädjande med tanke på hur många kunder de blåser.
    Bästa hälsningar,
    Dag

  5. Pingback: Telia ljuger – igen! | Dag Öhrlund Blogg

Kommentarer är stängda.