Den femte boken

Jag debuterade som författare 1996. Sedan dess – och säkert även tidigare – har det förekommit jämmersång i de delar av bokbranschen jag sett och vistats i. Vi författare gnäller för att vi inte får tillräckligt betalt. Förlagen klagar för att de inte tjänar tillräckligt med pengar. Bokhandlarna gråter över konkurrensen från nätet och ICA Maxi.

Ändå biter sig de flesta kvar i en bransch som, om man fick tro dem, är på väg mot litteraturens Harmagedon och därefter given undergång. Det hela påminner en aning om det glada 70-tal när alldeles många taxiåkare körde omkring i bensinslukande amerikanare medan de gapade om hur illa det gick för taxibranschen (men ingen ville sälja sina taxitillstånd).

Bokbranschen är, som många andra, inne i en kraftig omvälvning. Konsumenternas beteendemönster har ändrats. Man köper lika gärna – eller hellre – sin bok på nätet, i mataffären eller på bensinstationen istället för i den dyrare bokhandeln. Alltfler föredrar att läsa nerladdade böcker på skärm eller att lyssna på ljudböcker i mobiler och mp3-spelare. Förlagen har efter 15 år med Internet mycket långsamt fått upp ögonen för att det finns nya kanaler att sälja läsning och lyssning genom. Bokhandlarna är deprimerade för att de inte kan konkurrera genom att kränga billig falukorv.

Det finns undantag. Några av de bokhandlare jag talat med har kavlat upp ärmarna, kliat sig i huvudet och hittat nya sätt att göra sin butik så attraktiv att många hellre vill gå dit och betala några tior mer. Såna som jag, till exempel, som på grund av synfel/ålder/lättja/teknikmotstånd (stryk det som ej önskas) fortfarande vill läsa allt på papper och på platser dit jag sällan vill ta med datorn eller en läsplatta. Och som uppskattar den kunskap bara en erfaren bokhandlare kan förmedla.

Branschen förändras men ryktet om bokens förestående död är inte bara överdriven utan absurd. Det läses och lyssnas som aldrig förr. Kunderna är villiga att betala för litteratur medan förlagen vrider sig i våndor och direktörerna får sparken på löpande band. 2010 sålde de svenska förlagen 1 500 000 fler böcker än året innan (i ett land med futtiga nio miljoner invånare!). Ändå tjänade de mindre i kronor räknat.

Det är inte nog med att branschen vaknat sent. Vissa delar av den sover fortfarande. Ett uttalande jag hört fler gånger än jag kan minnas lyder:

”Nej, men så har vi aldrig gjort förr. Det där låter bra, men det är nog bäst att vi gör som vi alltid har gjort. Det fungerar ju.”

Sanningen är att få i bokbranschen vet vad som fungerar. Fyra av fem böcker som kommer ut floppar ekonomiskt. Den femte ska inte bara betala sig själv utan också utgöra socialhjälp till de övriga fyra. Den förläggare som alltid visste vilken dem femte boken var skulle vara miljardär vid det här laget.

I den förvirring som råder kanske man skulle spola meningen i det förrförra stycket, spotta i nävarna och chansa lite friskare. Vara en aning mer vaken för hur konsumenterna vill ha sin läsning och lyssning.

Och kanske till och med sälja oxfilé till extrapris i bokhandeln.

5 svar på ”Den femte boken

  1. Insiktsfullt inlägg. Jag tror absolut att den fysiska bokhandeln kan överleva, men då krävs det duktiga handlare som förstår vad det är som kunderna vill ha. Vad som är unikt med bokhandelns affärsidé. Som hittar möjligheterna och inte bara ser problemen. Det gäller att skapa intressanta sammanhang och erbjuda mervärde i form av upplevelser och kunnig personal. Behövs det oxfilé till det så är det naturligtvis det man ska ha.

  2. 1,5 milj fler??!!
    Häftigt!
    ”Alla” som åker kommunalt i storstaden läser en bok – fast 99,9% är pocket-upplaga.
    ”Riktiga” böcker är för tunga (viktmässigt) och för dyra (att misshandlas i en ficka eller väska).
    En och annan lyssnar på Stefan (Sauk)…
    En och annan lyssnar på Stefan (Sauk)…

  3. Du har ”rätt” i det mesta du skriver Dag, eller jag delar åtminstone din åsikt. Bokbranschen måste anpassa sig till den nya tekniken om den ska överleva. Det kommer alltid finnas människor som föredrar inbundet, men väldigt många som tycker om ljudböcker och en del är hel hänvisade åt dem. Min svärmor t.ex har fel på gula fläcken och är i stort sett blind, ser ljus och mörker. Hon älskar ljudböcker, det är det enda hon kan sysselsätta sig med som hon verkligen tycker om. Hon har alltid varit en storläsare, och arbetat med händerna, virkat, vävt osv, dessa intressen klarar hon inte utan att se. Hon talar nästan varje dag om hur tacksam hon är för att ljudböcker finns.

    Däremot är det nåt jag personligen inte tycker om som kund är försäljningsknépet – Köp en Tv – så får du en cykel på köpet. Jag vill ju ha en tv i det läget, ingen j-la cykel, digitalkamera, micro, eller Gud vet allt det kan vara. 😉

    Må så gott Dag,
    Jag skall läsa din nya bok såklart, även om jag längtar efter Colt & Co.

    Mvh, Ewa

    P.S Fin blogg du har D.S

    • Tack för dina synpunkter. Jag är inte heller road av alla försäljningsknep som förekommer. Och – jag tror att det går att sälja böcker i olika former utan att behöva lura på folk något annat. Däremot kanske bokhandeln kan locka folk genom att erbjuda ett mervärde.
      Jag är själv synskadad och skänker en vänlig tanke åt din svärmor. Så bra att det finns ljudböcker!

  4. En tillägg, nu blev jag engagerad 😉 Jo, det är med bokbranschen som i övriga samhället kan man ju säga, den har inte hängt med i utvecklingen. Samma med infrastrukturen, vägar, spår m.m Spåren klarar inte av riktigt tung godslast och ”fler vägar skall det ju inte byggas för då åker folk mer bil” Ehh okej . Det är ungefär som försäljaren som sa: – ”Näe det är ingen idé att ta hem något, för det går bara åt.”

Kommentarer är stängda.