En Dialect med dålig andedräkt

Telefonen ringer före 09.00.Toppen, om det inte vore så att man på grund av arbete – eller i det här fallet smärtor – inte kunnat somna förrän 04.00. Men det skiter de i, de som äger, arbetar med och för Dialect.

Omtumlad reser jag mig ur sängen för att svara och naturligtvis bryts samtalet när jag gör det. För att det är en del av affärsidén. Jag ska se ett nummer jag inte känner igen, ringa upp för att få höra en inspelad röst som berättar att Dialect har ringt upp mig för att prata om mitt telefonabonnemang.

Vilket de ska ge fan i. Vilket de inte förstår. Av en rad olika skäl där intelligensbrist i kombination med desperation och fnaskande (Dialect fnaskar för Telia som inte själva orkar trakassera alla sina kunder utan hyr in obskyra bolag för att göra det åt dem) är några.

Låt mig göra saken kort och klar: Jag har ett telefonabonnemang hos en operatör. Jag har fullgjort min del av avtalet genom att betala överenskomna avgifter. Jag ringer inte hem till Telias vd före nio på morgonen – faktum är att jag inte ringer alls. Jag är tillräckligt stor pojke för att själv bestämma a) vilken operatör jag vill ha och b) om jag vill förlänga abonnemanget och c) att jag i mitt vuxna liv inte vill bli uppringd av digitala kackerlackor före 09.00 på morgonen. Eller – inte alls, faktiskt.

De här människorna – Dialects ägare och marknadsmänniskor och säljare, de förstår verkligen inte. De tror att de har en affärsidé. De förstår inte begrepp som respekt. De tror att de har något slags rätt att tränga in i människors privatliv och jaga dem med ”erbjudanden”. För att de har varit på kick-off och druckit gratissprit och lyssnat på någon konsult som ljugit dem fulla av skit. Ett olyckligt val.

De har fel så inihelvete och de ska till varje pris bekämpas med vartenda insektsmedel vi kan ta till, tills de med skämskuddar över ansiktet backar och går hem. Ty jag ringer inte och jagar dem i deras hem när de sover. Det gör inte heller du. Av den enkla anledningen att man inte uppför sig så i en civiliserad värld.

Men Dialects värld är inte civiliserad. Den handlar om girighet och en osund kåthet. Den handlar om att det inte räcker att ha butiker, 700 anställda och omsätta en miljard (!) kronor. För att mycket vill ha mer.

När jag i dag åter blivit trakasserad av dessa digitala kackerlackor, skickade jag naturligtvis mail till både Dialects nuvarande vd Firas Mohamad och marknads-och informationschefen Victoria PregerMohamad svarade inte. Naturligtvis vore det under hans värdighet. Preger svarade så småningom med:

”Hej, jag beklagar verkligen detta! Jag har idag stängt av dig från våra ringlistor och vi kommer inte ringa dig igen. Mvh victoria”

Detta är ju naturligtvis en gudförbannad lögn, ty att bli av med Dialect är svårare än att bekämpa cancer eller aids. För knappt ett år sedan svarade Mats Kraitsik Kalvik, dåvarande Dialect-VD och i toppen på de svenska it-människornas lönelista med 19,2 miljoner (!) i inkomst, så här på mitt klagomail:

”Jag förstår överhuvudtaget inte oförskämdheten i mitt mail då jag inte är oförskämd. Däremot tycker jag du ska läsa ditt eget mail som är adresserat till mig som du aldrig varit i kontakt med, hur får man egentligen uppföra sig? Har jag totalt missförstått fakta i det du framfört, att vi ringt dig 08.30 en morgon och det föranleder ditt agerande? Vi kommer aldrig mer att ringa dig, det hade räckt att du framförde det, lev som du själv lär att vi ska göra; ” Försök nu bara visa ett uns av respekt och normalt tänkande. /Mats”

Han blev kränkt, stackars Kalvik, för att jag beklagade mig över hans trakasserier. ”Vi kommer aldrig mer att ringa dig”, skrev Kalvik. Han ljög, bevisligen. Och den dag han och hans anhang inte längre tvingar unga säljare att störa människor i deras liv och hem, har han inte längre några 19 miljoner om året att tugga i sig.

En stor del av skulden till det som sker när både min och din vardag förpestas, bärs naturligtvis av – i mitt fall – Telia. I ditt fall av din operatör.

De här människorna har grovt missförstått något. De inbillar sig a) att du är idiot och b) måste jagas och trakasseras för att förstå ditt eget bästa. De är inte ett dugg intresserade av att c) visa dig någon form av respekt vare sig som människa eller kund utan anser att du d) bör svälja deras ”information” och ”erbjudanden” oavsett vilken tid på dygnet dessa serveras, och hur.

I ett amerikanskt företag, där man med stor ödmjukhet och kunskap odlar konsten kapitalism, hade de här kretinerna fått sparken på mindre än tio minuter. För att man i kapitalismens förlovade land har förstått att a) respekt är viktigt och b) att kunden alltid har rätt och att c) det är hyggligt osmart att få kunden att framstå som en idiot.

Allt detta har dock inte riktigt gått fram till vare sig Kalvik eller hans gelikar, som hittills klarat sig fram på ren jävla tur.

Jag har haft mycket långa maildiskussioner om det här med Telias Hans G. Larsson, som ofta blir ledsen för att jag skäller på honom. Så sent som i december 2012 gav han uttryck för följande åsikter: ”Hej! Det är ju i och för sig per definition inte förbjudet att ringa något nummer i Sverige eftersom vi har ett öppet telenät. Undantag är privatkunder som är anslutna till NIX-registret. MEN, jag förstår, lika
lite som du, varför de här bolagen envisas med att ringa dig som
uppenbarligen inte är intresserad av dessa samtal. Det är, som jag skrev
nedan, kontraproduktivt. Jag förstår mer än väl att du inte vill ha dessa
samtal och beklagar att alla inte känner empati eller moral kring det här.
Det är inte relevant att hänvisa till någon legal rätt! Vänliga hälsningar, Hans G . Larsson”

Hans G Larsson förstår lika lite som de digitala kackerlackorna på Dialect. Alla tror de att det är den legala rätten som gör det till en bra idé att börja trakassera tänkande individer 08.30 på morgonen.

Om deras föräldrar hade givit dem ett uns uppfostran, hade de förstått det grundläggande felet. Men så är det dessvärre inte. Larsson, Kalvik och alla de andra som trakasserar dig, mig och våra vänner, gör det glatt med lagen i ryggen. Det är legalt inget som hindrar dem.

Tragiskt nog är det förmodligen så. Men till detta kommer något moraliskt, etiskt och enkelt sunt som talar emot kackerlackornas agerande. Att de inte förstår är inte skäl till att vi ska lägga insektsmedlen åt sidan.

Jag köper inte för en sekund det magra argumentet att Kalvik, Firas Mohamad, Victoria Preger och alla de andra som i brist på skämskuddar står upp för det här svineriet, lyckas lura svenska arbetslösa ungdomar att lyfta luren och trakassera hyggligt folk. De svenska ungdomarna får helt enkelt lära sig vilka som är bad guys och good guys. Och de behöver bara se sig om på kontoret.

Låt oss tillsammans slåss mot de här människorna tills de lär sig de mest grundläggande formerna av respekt. Och eftersom de inte lär sig av argumentation finns det bara ett sätt kvar – smärta. Ta reda på Kalviks, Mohamads och Pregers mobil- och hemnummer. Ring dem dygnet runt och kom med fantastiska erbjudanden tills de faller ihop som gråtande högar.

Sedan startar vi om hela försäljningsorganisationen. Med grundläggande respekt, ett vettigt bemötande och genom att – precis som alltid förr – invänta kunder som är nyfikna på vad vi har att erbjuda.

Inte genom att med våld och ny teknik ta oss in i deras hem.

Du som läser det här flinar kanske. Kalvik, Mohamad och Preger skrattar ihjäl sig. För att de inte förstår.

Jag vet att ni är många tusen som läser det här och det är jag tacksam för. Att ni berättar för ytterligare många tusen. Att det leder till att Telia, Dialect och andra förlorar miljoner. Kanske resulterar det att Kalvik en vacker dag ligger sömnlös för att lönen sjunkit från 19 till 11 miljoner.

Hemska tanke, eller hur? ;o)

Här ser du hur se ser ut, de som försöker tjäna pengar på att jaga dig:

http://dialect.se/sida/styrelse-och-ledning

Och Kalvik – tja, skulle du köpa en begagnad Opel av den här killen?

Kalvik

 

19 svar på ”En Dialect med dålig andedräkt

  1. Hmm, hade varit intressant att se vad den gode Silferbielke kunde hittat på med dessa grabbar. Hehe…

  2. Hur kan man i grunden förändra ett beteende som jag vet flera människor delar med dig? Ska man mana till upprop via Facebook genom att starta en grupp som får växa sig så stor att regeringen inte längre kan nonchalera den och sedan utöva påtryckningar genom namnlistor, demonstrationer på Sergels Torg eller på annat sätt? Jag är som bekant stor anhängare av dina åsikter i ämnet men vi båda vet att det aldrig kommer att ske en förändring genom att i slutet rum kasta ord, så hur förändrar vi då det tragiska faktum att vi blir störda under vår fritid av dessa företag? Ska vi alla rösta på Syndikalisterna i nästa val (om de nu säger sig vilja bort från ett kapitalistsamhälle?)?

    • Mattias,
      Jag är en stor anhängare av word-of-mouth. Jag är också övertygad om att de företag som uppträder helt respektlöst mot oss kommer att lida när ordet sprids tillräckligt. Men det ena utesluter inte det andra och en lag mot telefonreklam skulle vara synnerligen välkommen. Låt mig också påpeka att jag generellt sett inte alls har något emot att vare sig företag eller privatpersoner tjänar stora pengar på sina idéer. Jag tycker bara att de kan uppträda med någon form av grundrespekt. Och det kan inte Dialect och deras gelikar. Hungern har blivit för stor och i det ligger en tragik.

  3. Bra spytt!
    Tyvärr tror inte jag heller att ett blogginlägg kommer att tränga sig fram i bruset. En Facebookgrupp gör säkert större nytta. Jag kommer att dela ditt inlägg på Facebook men det är ju bara lilla jag. De stora förlorarna är förmodligen de ungdomar som, ruttet nog, hänvisas till dessa företag av Arbetsförmedlingen. Och naturligtvis Kalvik som nu får sänka sin lön så dramatiskt. Vi borde ringa honom och framföra våra kondoleanser…

    • Kent,
      Lilla du behövs, likväl som lilla jag och alla små andra. Tillräckligt många små rörelser blir en stor. Och Kalvik kan vi förstås aldrig tycka nog synd om…

  4. Detta är tråkig och bedrövlig läsning! Jag har nu på morgonen haft ett samtal med chefen för våra återförsäljaraffärer som lovat att följa upp detta med Dialect. Jag utgår ifrån att detta är Dialects helt egna initiativ eftersom du är spärrad i vårt marknadsföringregister.

    Hans G. Larsson, informationsansvarig Telia

  5. Hans,
    Det finns dagar när jag faktiskt tycker riktigt synd om dig. Vi har haft den här diskussionen sedan ett år nu och trakasserierna fortsätter. I ett av dina mail skriver du att du inte kan garantera att jag inte ska bli uppringd (av någon som representerar Telia) igen även om du har gjort vad du kan för att spärra mitt nummer internt. Jag tror absolut att du menar allvar med vad du skriver. Samtidigt är det fullkomligt absurt att ni inte kan få stopp på de här kretinerna som påstår sig representera er och för Telia finns det kanske anledning att på högre nivå fundera över hur företag som Dialect skadar ert varumärke.

    • Bäste Dag!
      I ett mejl till vår tidigare chef för återförsäljaraffärer skrev du i december 2012:

      Min bedömning är snarare att era “samarbetspartners” inte bryr sig så mycket om vad ni säger, i sin sjuka jakt på att hoppas sälja något.

      Det kanske är så illa och om du har rätt så är det naturligtvis fullständigt bedrövligt. Det jag skrev om att jag inte kan garantera att du inte blir uppringd avser naturligtvis det faktum att Dialect är en fristående aktör som ibland agerar på vårt uppdrag och ibland agerar på eget initiativ och eftersom du är spärrad i vårt register så antar jag att det är deras eget initiativ …

      Vänliga hälsningar
      Hans G. Larsson, Telia

      • Hans,
        Man kan förstås i evighet diskutera varför Dialect och deras gelikar agerar som de gör, mot mig som Teliakund. Men vare sig de gör det på ert direkta uppdrag eller på eget initiativ så måste det rimligen vara för att de får betalt av er om de lyckas sälja något (läs: exempelvis ett förnyat/bundet abonnemang) till mig, och där är roten till det onda.
        Att de inte bryr sig om vad ni säger, eller respekterar mig som människa och kund, står väl tillräckligt klart efter förra årets kommunikation mellan oss alla. Jag har ju skriftligen den förre vd:s (Kalvik) ord på att de ALDRIG ska ringa mig igen.
        Och inte ens honom bryr de sig om i Den Stora Jakten.

  6. Fantastiskt bra skrivet!
    Telefonförsäljningen är ett gissel. Och det är tråkigt att arbetslösa ungdommar får den här typen av jobb som sitt första. Ingen bra start på arbetslivet!

    • Du har alldeles rätt, både vad gäller gisslet och de ungas situation. Men det faktum att unga arbetslösa tvingas ta de här jobben kan inte legitimera att människor inte ska få vara ifred hemma. Det ska bli spännande att se om någon vågar ta upp frågan om en lag mot telefonförsäljning, i valrörelsen. :o)

  7. Jag förstår dig till en punkt men från 09.00 blev det 08.30 läs igenom och korrigera detta, jag tycker synd att du lägger ner så mycket tid och energi för några samtal på din telefon som du kunde klickat eller valt att inte svara. VILL du som person inte bli uppringd utav någon försäljare borde du skydda ditt nummer ELLER fixa NIX.

    Det du gör är fel pågrund av enkla faktorer a) Du sitter hemma har tråkigt och försöker skada andra företag på bästa möjliga sätt med dina 40 % lögn, b) du har ingen konkret fakta om vad som skett du lider utav avundsjuka av hur mycket Mats / firas tjänar C) du går anklagar folk som jobbar i Telia med vilket svar du får, men vägrar att förstå att det du gör är att skämma ut dig själv till de maximala nivån så man tycker synd om dig, du nöjer dig inte med Sveriges lagar utan vill ha en specifik undantag för du tror du är mer värd än andra?

    Du klagar på att de ringde 09.00 och du inte har kunnat sova ?
    1. Hur ska de veta du inte kunnat sova? Världen kretsar inte runt om dig tyvärr.
    2. Jobbar du så är du uppe vid den tiden ifall du har ett jobb, verkar ej så för du har massa tid.
    3. Det kunde lika bra varit postkods miljonären som ringt och sagt du har vunnit 1 miljon då hade du väl inte klagat och då hade de inte spelat roll vilken tid de hade ringt.
    4. Du vägrar gå efter Sveriges lagar och rättigheter, du vill Sverige och X antal företag skall anpassa sig till dig.

    Anledning till varför jag skrev till dig var pågrund av att jag driver själv ett telemarketing företag och har enbart nöjda kunder som faktiskt tar kontakt med oss självmant, sök jobb om du inte har ett och skippa detta. Du kommer ingenstans du är en person som påminner mig om en fästing som vägrar ge sig av. Jag tog väldigt illa upp när du använder fasen ”digitala kackerlackor” då vi är människor och har ett nöje med det vi gör, du har inte du rätten att kränka oss på så sätt speciellt om du är en man som söker rättvisa :). Ha en fortsatt trevlig dag/kväll.

    • Käre Hassan,
      Mina svar är enkla:
      Vad du och dina kolleger inte förstår, är
      a) att vuxna människor är fullt kompetenta att bestämma vad de vill köpa, utan att ständigt bli jagade av försäljare
      b) att man har full rätt att vara ifred i sitt hem utan att behöva ta till någon som helst form av skyddsåtgärder
      Dina kommentarer om mig och mitt arbete lämnar jag därhän, eftersom de är fulla av vanföreställningar.
      Så här enkelt är det alltså:
      Om du och dina kolleger i ”telemarketingbranschen” bara låter mig vara ifred, så slipper ni bli ”kränkta” i mina texter.
      Och – när jagade jag senast dig i hemmet?

  8. När jag läser vad som skrivs här vill jag bara uppgivet lägga mitt ansikte i handflatorna och sucka. Den ena bättre än den andra. Du som har skrivit det här inlägget som påstår dig tänka glömmer att fokusera på det viktiga. Ditt problem är nämligen väldigt enkelt att slippa undan, skaffa dig ett skyddat nummer och vips så är det du kallar för ouppfostrade kackerlackor borta. Lämna bara ut ditt nummer till folk som du vill ska ringa dig istället för att göra det offentligt så att den kassa lag vi har kring detta just nu inte drabbar dig.

    Vad spelar det för roll om människan blev väckt 08:30 eller 9:00 och en snäsig dum kommentar om korrigering? Idioter förtjänar att bli idiotförklarade och er tänker jag bannemig inte skriva någonting om för det förtjänar ni inte.

    Men nog om Telia och Dialect och tillbaka till mig, den ouppfostrade kackerlackan som du så gärna skriver om, ja, den som du vill spraya med insektsmedel så att jag dör och aldrig stör dig igen. För någon som talar om tänkande så verkar du inte ha tänkt till ordentligt över huvud taget. Du skriver om saker som du inte verkar ha någon som helst aning om. Dessa arbetsplatser är fyllda med folk, vem du har pratat med det vet jag inte, men det du gör är att dra mig över en kam med alla de som inte bemöter dig med respekt, som ger fan i om du vill bli uppringd eller inte, som inte har någon skam eller uppfostran. Tala om för mig, om man nu är en sådan människa, spelar det över huvud taget någon som helst roll vad man arbetar med då egentligen?

    Hela mitt liv har jag strävat efter att vara en så ärlig människa som möjligt, det är så jag blev uppfostrad. Jag är ingen ouppfostrad kackerlacka och känner mig oerhört förnärmad över att bli utpekad som en. Har du verkligen tänkt? Det tror jag inte. Då hade du kanske haft tillräckligt med vett i huvudet att som jag kunna se saken ur flera perspektiv istället för ditt extremt trångsynta. Du gnäller som ett litet barn och kallar dig för vuxen, en vuxen som inte ens vet att NIX bara är bedrägeri och inte hjälper, inte vet hur man skyddar sitt nummer och slipper bli uppringd överhuvud taget om man inte vill. NIX kostar för tusan pengar och ett skyddat nummer är ju helt gratis. Vill du inte så behöver du inte.Jag tycker förvisso också att påträngande reklam är fel, men det finns ju ett botemedel, använd det.

    Jag föreslår också att du river ditt cv från 1500-talet som säkert är fullsmockat med meriter vid det här laget, säger upp dig, går in på Arbetsförmedlingen och försöker få de att hjälpa dig med att hitta ett arbete. Det verkar vara något du har missförstått. Arbetsförmedlingen finns inte till för att på ett personligt sätt leta fram ett arbete till dig eller ens hjälpa dig med det. Arbetsförmedlingen är en kontrollmyndighet som håller koll på att du försöker hitta ett arbete. Det finns inga möjligheter där förutom platsbanken. Sättet människorna där inne tvingas arbeta på är säkert inte deras vilja, det finns alltid någon som sitter högre upp och oftast är den människan inte sugen på utveckling utan istället att tjäna/spara så mycket pengar som möjligt. Kapitalism ta mig fan! Världen blir inte ett bättre ställe med pengakåthet. Världen blir ett bättre ställe när alla börjar respektera varandra och det håller jag med dig om. Men kalla inte mig och mina medmänniskor för ouppfostrade kackerlackor och prata om respekt och empati när du själv inte besitter någon av delarna.

    Det är lagar och regler som måste blir bättre. Detta är en politiskt debatt och inte en sandlåda där vi ska smutskasta varandra.

    Som slutkläm vill jag tillägga att du inte verkar veta hur läget för ungdomar ser ut idag. Jag blev till exempel lovad en meriterande utbildning. En utbildning som i slutändan visade sig vara en stor fet lögn. Det finns många som sitter i samma båt som mig, vi är alla där av olika anledningar, men vi är där. Den här typen av företag har i alla fall något som andra inte har, arbetsplatser. Skulle det inte finnas sådana här företag, även om villkoren enligt mig inte är de bästa, så är de där. En ungdom har helt plötsligt möjligheten att ha en tillsvidare anställning som betyder allt i detta landet när det gäller mobilabonnemang, bostad m.m. Unga människor som helt plötsligt kan stå på egna fötter, vara självständiga, istället för att bo hos mamma och pappa tills de är 50 i det Sverige du vill ha. Lata är vi allihopa säger media, detta är konsekvensen av att resten av arbetsmarknaden inte vill anställa unga. Det är till stor grad du som har skapat det. Lev med det.

    Med vänlig hälsning

    En uppfostrad kakerlacka

  9. Jag delar din syn på dessa telefonförsäljare i allmänhet, och Dialect i synnerhet, som obedda tränger sig in i min personliga sfär och stör, utan att jag har någon möjlighet att själv välja.

    Dialect, som jag inte har någon relation med, har hittils ringt mig nästan HUNDRA gånger (97) sedan mars när dom tycks ha dragit igång någon kampanj. Och då abonnemanget står på företaget kan jag inte anmäla det till NIX, om dom nu mot förmodan bryr sig om det registret.

    VD:n har naturligtvis själv inte någon telefonnummer listat, han är väl medveten om hur irriterande det är att bli uppringd när man inte vill. Annars kunde man ju ringt upp honom fyra gånger om dagen varje dag och bett honom sluta tvinga sig på folk.

Kommentarer är stängda.