Lön för mödan?

Jag läste nyss att Stephen King – skräckens Mästare – förra året hade en inkomst på 212 000 000 dollar.

Jo, du läste rätt. Tvåhundratolv miljoner dollar.

Jag tycker att han är värd varenda cent. Dessutom skriver karln fortfarande 363 dagar om året, oavsett väder, vind, helgdagar och annat.

Maniskt? Kanske. Starkt? Jag tycker det.

En god vän ringer och frågar hur det går för mig.

”Tack, bra”, svarar jag.

”Tänkte väl det”, skrattar han. ”Man ser ju era böcker överallt. Stålarna måste ju rasa in.”

”Mja … ”, muttrar jag.

Ty riktigt så är det inte.

Sanningen är att jag liksom många andra författare har svårt att överleva på mitt författarskap. Få anar att de flesta författare får nöja sig med 30 kronor för en inbunden bok och tre, fyra kronor (!) för en pocket som du betalar sjuttio kronor för. Då ska författaren dessutom betala sociala avgifter på beloppet. Och sedan skatt, naturligtvis.

Lägg dessutom till att du får betalt en gång om året, i efterskott, för något du började arbeta med för tre, fyra år sedan, så förstår du kanske läget.

I förra veckan träffade jag en författare som spelar i ungefär samma division som jag själv. Han hade räknat ut att hans böcker under de senaste fyra åren sålt för ungefär 30 miljoner kronor i butikerna.

Av dem hade han själv fått behålla mellan en och en och en halv miljon. Detta skulle grovt räknat motsvara en månadslön på 12 150 kronor före skatt, om man räknar med tiden det tog att skriva den första boken och få den utgiven.

Få människor vill jobba för 12 150 kronor i månaden.

Men massor vill bli författare och är villiga att acceptera i stort sett vilka villkor som helst för att få sitt alster utgivet.

Dock håller tiderna på att förändras. Snabbt. E-boksboomen är på väg hit från resten av världen och den kommer på många sätt att omkullkasta de etablerade förlagens affärsmodeller. Det har redan börjat byggas möjligheter för författare att ge ut sina böcker utan mellanhänder och när antalet läsplattor blir tillräckligt många så är det tveksamt om författarna längre vill ge bort sjuttio procent av vinsterna på en bok, till mellanhänder.

Spännande tider väntar. Och jag tror att till och med Stephen King välkomnar dem. Han är ju så att säga ändå hemma. :o)

 

8 svar på ”Lön för mödan?

  1. Hej Dag,
    väl skrivet. Dock är jag litet fundersam till hur stor ekonomisk effekt eboken får på en liten marknad. Helt klart ändras ju distributionskostnader och liknande men åtminstone nu är det rätt mycket handpåläggning innan eboken är klar (utifrån ett manus i låt oss säga Indesign). Till detta kommer det arbete som jag numera iklädd arbetet ”förläggare” tar på mig. Men jag hoppas verkligen det boomar. Om inte annat överraskade de 10 kr jag får per utlån rätt mycket. Vi håller tummarna! – och skriver vidare…

    • Johan!
      Vi håller modet uppe och skriver vidare. Och – jag tillhör fortfarande dem som tror att e-boken är här snarare än sent, och att dess intåg kommer att innebära stora förändringar och förbättringar för oss författare, rent ekonomiskt!

  2. Hur är det med CD-böckerna och böckerna biblioteken lånar ut? Är de värda mer i cash för er författare än pocketutgåvorna?

    • Hej Thomas!
      Royaltyn för en CD-bok är väsentligt lägre än för en tryckt, inbunden bok, och om jag minns rätt får vi ungefär 50 öre för ett bibliotekslån. Bästa hälsningar, Dag

      • 50 öre!??
        Bibliotekssystemet är alltså en slags Kung Midasföreteelse. En guldgruva för läsintresserade, men samtidigt något som på sikt kan utarma författarskapet. Så det bästa är alltså att köpa boken och vill man läsa den igen så lånar man den på bibblan 🙂

  3. Bra skrivet, en realistisk text. För så är det. Jag känner dock idag i arbetet ( jag representerar bl.a Aino Trosell ) att många, både förlags- och skrivande människor, på något sätt dissar e-boken, som att det är ”sen”. Jag tror inte det. Jag tror det är snarare än vi tror, och det är en intressant utveckling ur flera aspekter, den ekonomiska, men även distributionen hur den kommer att ligga, vettiga läsplattor, människors vanor osv.
    Jag ser även redan nu en förändring som även den är intressant, och det är den kortare berättelsen, novellen eller krimberättelsen osv. i både skrift och främst ljud. Hur denna utveckling, om den fortsätter, kan få en roll i e-boksformatet vet jag inte, men jag hoppas det eftersom distributionen förenklar den processen, istället för att enbart ha en mottagare i samlingar, antologier eller tidningar.

  4. Tack, Carina! Jag ser på alla sätt en spännande förändring i alla de tekniska framsteg som nu sker. Inte minst för författarna och – våra ekonomiska villkor.

Kommentarer är stängda.